12 jun 2020Advertorial

DoktersApotheek van deur tot deur dankzij RBC. Nieuwe realiteit bracht samenwerking in stroomversnelling

Haelen / Heyhuysen

Krachten bundelen is meestal wel een goed idee. Als iedereen zich kan richten op de eigen deskundigheid, levert dat doorgaans het beste resultaat. De DoktersApotheek in Heythuysen en RBC Bezorgdiensten uit Haelen hadden daar al een tijdje hun plannen op afgestemd.

Nauwelijks van start gegaan, bleek de gezamenlijke zienswijze door de nieuwe realiteit bovendien helemaal een gouden greep.

Sinds april 2019 zetelt beherend apotheker Mark Eggenhuisen met zijn medewerkers in het gebouw wat ooit de landbouwschool was, aan de Oude Trambaan 25 in Heythuysen. Zij streken er neer na in de voorgaande jaren vanuit Roermond actief te zijn geweest. ‘Maar een groot deel van onze klanten hadden we al in de kernen aan deze kant van de Maas’ vertelt Mark. ‘En nog steeds zijn er diverse uitdeelposten in de kernen Horn, Haelen, Roggel en Baexem. Ook in Stramproy is de DoktersApotheek met een uitdeelpost actief. Toen we ons hier vestigden kwam ik ook met Bart in contact.’
 

Specialisatie
Bart, dat is Bart Caris. Algemeen directeur van RBC Bezorgdiensten en een bekend ge
zicht in de streek. Geen wonder, want zijn onderneming heeft de reputatie 24/7 voor de mensen klaar te staan en elke opdracht snel en professioneel aan te pakken. Voor bedrijf én particulier. ‘Verzenden zonder zorgen’ is zijn motto, voorheen vanuit Heythuysen, maar sinds juli 2019 is De Giesel 23/25 in Haelen het adres. Nu leverde de DoktersApotheek van Mark ook al veel aan huis. ‘Sterker nog, het is een specialisatie van ons’ geeft hij aan. ‘We hadden dus al onze eigen mensen en auto’s en dat ging best goed. Maar toen Bart het balletje opwierp om van zijn expertise gebruik te maken vond ik dat toch de moeite waard om over na te denken. Ik kende hem immers al een tijdje en ik had inmiddels ook al goede ervaringen met zijn dienstverlening opgedaan.’

 

Avondbezorgroute
In februari ging het tweetal om de tafel om de puntjes op de ‘i’ te zetten. Mark: ‘Het plan lag helemaal klaar. We zouden in eerste instantie beginnen met een avondbezorgroute. Dat leek ons wel een mooie toevoeging: vandaag bij de dokter geweest, ‘s avonds je medicijnen al in huis. Het was allemaal gepland. En toen kwam corona. Vervolgens moesten er van de ene op de andere dag een heleboel andere zaken geregeld worden. Ook daar heeft Bart ons enorm mee geholpen.’
‘De uitdeelpunten gingen dicht’ bevestigt Bart. ‘Dus de bezorging aan huis werd nu nóg belangrijker. De hele crisis bracht de plannen dus in een stroomversnelling, maar we kunnen blij zijn dat ze er voor het grootste deel al lagen.’

 

Nieuwe standaard
‘Ook vóór de crisis bestelden mensen natuurlijk al steeds meer spullen online, om ze thuis te laten bezorgen. Medicijnen waren wat dat betreft één van de weinige producten waarvoor dat nog niet zo vanzelfsprekend was. Dat lag eigenlijk ten grondslag aan het hele idee’ benadrukt Mark nog eens. ‘Wij hadden al de visie dat dit zich in de toekomst verder zou gaan ontwikkelen. De focus op de buitengebieden en andere dunbevolkte regio’s hadden we al en daarom was er veel en vaak nagedacht over

hoe we het zo konden organiseren dat het niet meer uitmaakt waar je woont, of hoeveel medicijnen je nodig hebt.

Wij besloten: bezorgen is onze nieuwe standaard. Vervolgens moesten we uitzoeken wat daarvoor nodig was. Dat kort daarna het halve land plat ging betekende nogal wat. Het aantal bezorgadressen schoot meteen omhoog.’ Bart en zijn mensen konden dus meteen aan de bak. Maar dat was met zijn ervaring geen probleem. ‘Veel klanten sloegen ook nog eens aan het hamsteren’ vult hij aan. ‘Dus het was meteen een vliegende start.’
 

Actieradius
Inmiddels is alles tot in de finesses uitgewerkt.       In no time is een geoliede machine ontstaan. ‘Bart heeft nieuwe routes gemaakt en het systeem verder verbeterd’ legt Mark uit. ‘We zijn nu nog flexibeler.’ Gevraagd naar de actieradius verklaart Bart niet zonder trots: ‘Nou, ruwweg van Weert tot Susteren en van Kessel tot Neeritter. En er zit rek in hoor.’
‘Natuurlijk hebben momenteel wel nog steeds bepaalde concentraties’ vult Mark nog aan. ‘Maar in principe kan iedereen klant worden bij ons, waar je ook woont. We zorgen ervoor dat als je het recept aanvraagt, je de medicatie binnen een paar uur in huis hebt. In ieder geval diezelfde dag nog.’ Bart: ‘Ook als je de medicijnen pas om 17.30 uur voorgeschreven krijgt door de dokter...’

 

Betrouwbaar
De twee zakelijke partners zijn blij dat ze elkaar gevonden hebben.

‘Voor ons is betrouwbaarheid ook heel belangrijk’

besluit Mark. ‘Medicijnen kun je niet zomaar bij de buren afgeven of aan de deur laten staan. Ook voor Bart is het vanzelfsprekend dat je daar zorgvuldig mee omgaat.’
‘Bovendien is er in Nederland de vrijheid om de apotheek te kiezen die je zelf wilt’ weet Bart.

‘Nou, dan kies je toch zeker voor de apotheek die de beste service biedt?’



Kiest u daar ook voor, dan kan zelfs het aanmelden online via de website https://doktersapotheek.uwapothekeronline.nl/

Bellen kan natuurlijk ook, naar 085-902.44.90.