Het visitekaartje van Marlon Jansen uit Heythuysen kent twee verschillende gezichten. Op beide zijden staat haar logo gedrukt dat gevormd wordt door een huis met een hartje en daarnaast staat de naam van haar nieuwe onderneming: Structuur in Stijl. Ook het kastje dat in de hal van haar huis staat, heeft een plekje op het kaartje gekregen.
Op de kant waar het woordje Stijl in vette letters gedrukt staat, laat Marlon weten dat zij interieurstyliste is. Aan de andere kant van het visitekaartje staat Structuur in vette letters en nu met de toevoeging ‘Professional Organizer’, want dat is Marlon ook.
“Dat klopt,” zegt Marlon Jansen in haar eigen knusse woonkamer, die getuigt van een goede smaak. “Ik ben opgeleid tot interieurstyliste en tot professional organizer. Een professional organizer wordt ook wel een opruimcoach genoemd en zo’n coach schiet bijvoorbeeld mensen te hulp die het overzicht kwijt zijn en behoefte hebben aan meer rust ruimte en structuur. Dus voor zowel interieuradviezen als voor hulp bij het ‘ontspullen’ van je woning kunnen mensen in het nieuwe jaar bij mij terecht. Ik heb er echt zin in.”
Hoe ga je als interieurstyliste te werk?
Wanneer ik benaderd word om een advies te geven over een aan te passen interieur ga ik natuurlijk op de eerste plaats bij de mensen op bezoek en bekijk de bestaande situatie. Daarna gaan we met elkaar in gesprek. Het is vanzelfsprekend belangrijk dat ik hun wensen en hun voorkeuren ken. Wordt het een grote of een kleine verbouwing?
Moet er misschien ook iets aan de vloeren gebeuren of met de raambekleding? Moet er een lichtplan gemaakt worden? Soms hebben beide partners een heel ander idee over de inrichting en vinden ze ideeën van een derde partij heel verfrissend.
Natuurlijk speelt ook het beschikbare budget een rol. Lang niet iedereen beschikt over onbeperkte middelen en daar heb je natuurlijk rekening mee te houden. Met de informatie die ik heb maak ik vervolgens een advies of plan van aanpak. Dat bespreken we en als de klant het wil dan kan ik zo nodig de hele aanpassing aan het interieur verzorgen en je verrassen.”
Empatisch
“Ik ben best een empathisch persoontje en ik kan creatief denken. Ik kan goed luisteren en mij prima inleven in andere mensen en de juiste vragen stellen. Dat is bij dit werk essentieel want je advies dient ook echt een meerwaarde te hebben. Zelf houd ik van authentieke en sfeervolle materialen en combinaties van oud en nieuw. Maar het moet vooral ook praktisch zijn. Dat zie je in mijn eigen huis trouwens ook terug”.
Structuur in Stijl ontzorgt
Empathie heb je als professional organizer ook heel hard nodig want je komt bij dit werk in heel uitlopende situaties terecht. Soms is het simpelweg mensen helpen ruimte, rust en structuur te creëren in hun woning, maar ook begeleid je bijvoorbeeld nabestaanden bij het opruimen van de woning van een familielid of een ander dierbaar persoon.
Dat is voor hen vaak emotioneel zwaar. Veel spullen roepen herinneringen op. Vaak moet zo’n ontruiming ook nog eens plaatsvinden in een periode dat mensen nog rouwen en daarmee is het extra moeilijk. Het is dan echt niet vreemd om wat hulp te vragen van een professional.
Als professional organizer kan ik ook mensen bij staan die gaan verhuizen en desgewenst kan ik de hele verhuizing van A tot Z voor hen regelen.
Contact
Medio januari komt mijn website www.structuurinstijl.nl online en dan start ik.
Ik ben bereikbaar via: marlon@structuurinstijl.nl of telefonisch 06 - 15 95 02 63