Opdracht
Opdracht was om een actie te starten met de bedoeling om schulden bij jongeren te voorkomen. Het team schuldhulp vindt dat juist personen uit de doelgroep zelf een actie kunnen bedenken. Vandaar dat deze vraag gesteld werd aan de docent Marc Miller en zijn klas leerlingen van de afdeling mediavormgeving van Gilde opleidingen.
Aan de slag
Na uitleg van de opdracht zijn de leerlingen aan de slag gegaan. Om een goed beeld te krijgen van de schuldenproblematiek bij jongeren hebben ze eerst verschillende dingen onderzocht. Wat zijn de oorzaken van schulden bij jongeren? Hoeveel jongeren in Roermond hebben schulden?
En natuurlijk, wat kunnen we doen om te voorkomen dat jongeren in de schulden komen? En tenslotte: hoe kunnen we jongeren met schulden helpen om er vanaf te komen?
Uitwerking
Om aandacht te geven aan het onderwerp ‘schuldpreventie’ is een vaste huisstijl nodig.
De leerlingen hebben nagedacht over een pakkende naam, een goed logo en een slagzin. Voor het vak audiovisuele vormgeving gingen de leerlingen aan de slag met het maken van een storyboard. Verder werd een communicatieplan en een pop-up presentatiesysteem bedacht.
Spannend
Uiteindelijk was het dan zover. Drie docenten en alle leerlingen mediavormgeving kwamen naar het Stadskantoor. De drie beste ideeën werden gepresenteerd aan het team van het Loket Schuldhulp.
De medewerkers waren onder de indruk van de presentaties. De verschillende presentaties kenmerkten zich door een hoge mate van kwaliteit en originaliteit.
Het was dan ook moeilijk om een keuze te maken uit de gepresenteerde ontwerpen!
Uiteindelijk is er toch gekozen voor een ontwerp. We gaan nu verder met Gilde in gesprek om te bekijken op welke manier en op welk moment de campagne ingezet kan worden.
Verdere samenwerking
Er was sprake van een fijne samenwerking tussen Gilde opleidingen en het Loket Schuldhulp. Daarom is er afgesproken dat we in de toekomst ook blijven samenwerken. Op deze manier kunnen we ook op andere momenten advies krijgen en gebruik maken van de creatieve ideeën van de leerlingen van mediavormgeving.