Het is zomer! Ooit het seizoen van cabriorijders, bestuurders met een gebruinde linkerarm en wielrenners, maar nu vooral het seizoen van de e-bikerijders met hun hypersonische fietsen, ultraflitsende helmen en futuristische frames. Tussen maart en oktober nemen de e-bikesenioren de straten van Midden-Limburg weer in bezit. Batterijfietsers zijn al jaren king of the road, maar helaas hebben al die stekkertweewielers de laatste tijd een steeds sterkere aanzuigende werking op criminelen.
Rondtrekkende bendes zijn inmiddels kind aan huis in e-bikeprovincie Limburg en laden de stekkerfietsen massaal in bestelbusjes om ze door te verkopen. Er worden de laatste tijd zoveel stroomaangedreven stalen rossen gestolen dat ze bijna onverzekerbaar zijn. De kans dat je na een e-bikeritje met drie tussenstops weer thuiskomt met je fiets is nihil als je het nieuws mag geloven. Gelukkig kun je als e-biker bést wel wat slimme keuzes maken die de kans op diefstal sterk verkleinen.
Zet je stekkerfiets op slot. En dan écht op slot. Nee, nog beter. Gek genoeg zijn veel e-fietsen op eenzelfde manier beveiligd als de Batavus waar we in de jaren negentig op fietsen terwijl ze misschien wel tien keer zo duur zijn. Het extra kettingslot dat de verzekering vraagt, heeft een fietsendief binnen een paar tellen doorgeknipt of doorgeslepen. Het lijkt een beetje alsof je met een konijnenhokschuifje een auto probeert af te sluiten. Waarom geen motorslot?
Zet de fiets niet los in je schuurtje, gang, garage of tuin en al helemaal niet als je op vakantie gaat, maar zet hem in de kluis. De meeste e-bikes worden dan wel op straat gestolen, maar steeds vaker worden ze ook uit tuinhuizen of schuurtjes geroofd. Je moet er niet aan denken dat je op het stand van Mallorca gebeld wordt door de buren omdat je schuur leeggehaald is. Je dure gouden ketting en horloge leg je toch ook in de kluis? Je e-bike is minstens even kostbaar, schaf een kluis aan waar hij in past!
Volg je je kinderen met findmyiphone? Je accutweewieler is minstens even kostbaar, dus hang een GPS-tag aan je dure e-bike, installeer een alarm en voorzie de fiets eventueel van booby traps. Als je fiets gestolen wordt kun je in elk geval nog zien waar hij rondrijdt.
Fietsen met een tag worden veel vaker teruggevonden.
Stop alleen bij terrassen met een veilige parkeerplek waar je de fiets met ‘de vaste wereld’ kunt verbinden. Veel fietsparkeerplekken zijn nog helemaal niet ingericht op e-bikes en hebben enkel een laag fietsenrek waar je de fiets in kunt zetten. Daar kun je de ketting maar moeilijk aan vastmaken. Vermijd deze plekken! Ook in openbare en beveiligde fietsenstallingen is er vaak te weinig ruimte en kun je de fietsen niet goed vastleggen. Met fatbikes is het helemaal ingewikkeld, die passen niet in een fietsenrek en soms zijn ze niet eens welkom in fietsenstallingen. Stop voor de zekerheid een grondboor met grondanker in je fietstas zodat je zelfs in de minst e-bike onvriendelijke stalling kunt parkeren!
Kent u het afneembaar autoradiofrontje nog dat je in de jaren negentig altijd mee nam als je uit de auto stapte? Ik ken iemand die het nog steeds elke dag losklikt en de autoradio uit 1998 is nog nóóit uit zijn Saab gestolen. Het werkt. Mijn advies: stop het zadel van je e-bike in je rugtas en voor de zekerheid eventueel het stuur. Het is misschien even wat gedoe, maar als je het je aanwent, lijkt het mij een effectief middel tegen diefstal.
Zelf hoor ik bij die 56% van de Nederlanders die geen batterijfiets heeft, maar u ziet dat het geen enkele reden is om niet met uw lot begaan te zijn. Samen lukt het ons om e-bikeprovincie Limburg veilig te houden! Als u dan ook een beetje afremt als u me op mijn ouderwetse fiets voorbij zoeft, zijn we allebei blij. Beste e-bikers, veel veilige rijkilometers en parkeeruren! The road is yours!