AdvertorialJohn Hölsgens

Peter Granzier: werken aan een waardig afscheid ‘Vroeger was ik als de dood voor de dood...’

Linne / Midden Limburg

Na eerder jaren ervaring te hebben opgedaan in de branche begon Peter Granzier (37) vorig jaar juli in Linne zijn eigen uitvaartservice, waarmee hij voor diverse ondernemers overbrengingen, verzorging, thuisopbaringen en repatriëring kan bieden. Hij faciliteert als het ware de sector, waarbij zorg en aandacht kernbegrippen zijn. En dat is best bijzonder, want vroeger was hij ‘als de dood voor de dood.’

Het uiteindelijke doel van Peter en zijn medewerkers is om ervoor te zorgen dat nabestaanden waardig afscheid kunnen nemen van hun overleden dierbare. De termen zorg en aandacht zijn dan ook geen loze woorden. ‘Iedere overbrenging, verzorging of thuisopbaring is uniek, net zoals iedere ondernemer. We houden daarom ook altijd rekening met de persoonlijke wensen.’



Waardigheid

‘Er zijn in deze branche bovendien ook kleine, zelfstandige begrafenisondernemers voor wie het gewoon niet rendabel is om bijvoorbeeld een eigen auto aan te schaffen of heel veel personeel aan te nemen.

Of ze zijn hartstikke goed in het regelen, maar hebben geen eigen pand en moeten van thuis uit werken. Ook dat zijn situaties waarin wij iets kunnen betekenen. Laatste zorg voor een overledene is belangrijk om goed afscheid te kunnen nemen. Het heeft te maken met waardigheid.

Daarin zijn we gespecialiseerd. Die zorg kunnen we thuis leveren, in een verpleeghuis, ziekenhuis of uitvaartcentrum.’

 

Contact
Het blijft een bijzonder vakgebied. Wat brengt een relatief jong mens dan toch tot dit specialisme? ‘Geloof me, ik was vroeger echt als de dood voor de dood. Als ik een rouwauto voorbij zag komen kreeg ik al de kriebels. Maar in 2013 overleed mijn vader. Vanaf dat moment raakte ik steeds meer geïnteresseerd in de vele verschillende aspecten van het vak. Eerst zocht ik veel op via internet. Vervolgens ben ik cursussen gaan volgen. Voor die tijd was ik vrachtwagenchauffeur geweest, maar ik kreeg rugproblemen. Ik kon het lange zitten niet meer aan. Dus ik was in mijn hoofd al een tijdje op zoek naar een alternatief. Dit bleek uiteindelijk uitstekend bij me te passen. Nu ben ik nog steeds veel onderweg voor mijn werk, maar niet meer zo lang. En het sociale deel, het bijzondere contact met de mensen, spreekt me erg aan.’

 

Gelijk
Iedere situatie waar Peter mee te maken krijgt is inderdaad uniek. Maar hij komt wel altijd in een omgeving terecht waar sprake is van verdriet en verlies. ‘Dat is zo. Maar daarom is mijn credo ook – en dat meen ik echt uit de grond van mijn hart –

dat ik het voor alle nabestaanden net zo wil doen als dat ik het voor mijn eigen familie zou doen. Want de dood maakt ons allemaal gelijk.

Het maakt dan niet meer uit wie je bent, wat je had of waar je woonde. We komen er allemaal mee in aanraking. Dus iedereen verdient hetzelfde respect, dezelfde zorg en aandacht. En dat is waarom ik voor die termen heb gekozen als kerngedachte.’

 

Flexibiliteit
Flexibiliteit is in het vak wel gevraagd. ‘Kijk, dit is een klein bedrijf’ legt Peter uit. ‘En je weet nooit vooraf wanneer je het druk gaat krijgen.’ De coronatijd bracht weer een heel nieuwe dimensie. Het protocol schreef uiteraard ook allerlei beschermingsmiddelen voor: overjasjes, speciale mondkapjes, dubbele handschoenen, in sommige gevallen nog een beschermende bril. Het betekende voor het werk van Peter weer een behoorlijke aanpassing. ‘Het verzorgen doen we op het thuisadres in principe altijd met de familie samen. Dat kan op een uitvaartcentrum vaak niet in het verband met de coronamaatregelen. Maar iedereen kan er van op aan dat wij ons werk altijd met exact dezelfde toewijding doen.’

 

Rust
‘Wanneer je de verzorging samen met de familie doet, kun je bovendien écht aandacht schenken aan de details. En die zijn belangrijk’ weet Peter. ‘Hoe droeg de dierbare het haar of baardje? Het zijn kleine dingen die bepalend kunnen zijn. En het zijn daarom de wensen van de familie die altijd op de eerste plaats komen. Ik vind het dan ook erg fijn als nabestaanden me feedback geven. Ik hoor graag achteraf hoe zij onze diensten ervaren hebben.

De ondernemers zijn onze klanten, maar we werken achter de schermen voor de mensen die achterblijven.

’ Met zorg en aandacht dus. Maar ook met passie, eerbied en rust. ‘Je kunt proberen dat over te brengen op papier of op de site, maar dat gaat je niet lukken denk ik. Daarvoor moet je me spreken, of ervaren hoe ik werk.’

We hebben hierbij dan toch maar een poging gewaagd. Wie nog meer wil weten kan echter terecht op
www.granzieruitvaartservice.nl. Telefoon: 06-31.67.16.08. Mailen kan naar granzieruitvaartservice@gmail.com.