Advertorial

Regie over je eigen gebit… Tandartspraktijken in Neer en Roggel hebben de krachten gebundeld

Tandartspraktijk Neer | Hoogstraat 15 | 6986 BH Neer

De tandarts. De term zelf is, zeker voor wat oudere generaties, soms nog steeds een bron van negatieve associaties of zelfs voor pure horrorverhalen. In het ergste geval kan het allemaal leiden tot heuse 'dentofobie': angst voor de tandarts of voor een tandartsbehandeling. Maar gelukkig er is veel veranderd.

Niet voor niets spreken we tegenwoordig over mondzorg, wat de uitbreiding van het metier al voor een groot deel omschrijft. En daar hoort zeker ook het omgaan met die soms diepgewortelde angst bij.

De hele dag vriendelijk en altijd geduld
maar wel elk kwartier
een nieuw roofdier dat brult

en dan met je handen
tussen die kaken –
gevaarlijker kun je het bijna niet maken.

Leeuwentemmers?
Leuk hoor.
Maar de tandarts is dapperder

Tijgertemmers?
Knap hoor
Maar de tandarts is knapperder...'

 

Niet dat het team van Tandartsenpraktijk Neer zichzelf graag op de borst slaat. Maar het gedichtje van Edward van de Vendel dat, voorzien van een vrolijke illustratie, in de ontvangstruimte hangt maakt door de grappige omkering wel duidelijk hoezeer de sfeer rondom tandartsenbezoek veranderd is.

Al is dat natuurlijk niet tot een kinderversje terug te brengen. Maar de relaxte, open ambiance is doorgevoerd door het hele pand aan de Hoogstraat 15.

Bovendien ervaar je het ook in het contact met alle teamleden. Met drie van hen spreken we  na een drukke woensdagmiddag: Yvet Somers (24), Hassan Aurag (38) en Roy Hoofwijk (57).

Optelsom
In feite moeten we nu spreken over Tandartsenpraktijk Neer en Roggel, want per 1 januari 2019 is die praktijk overgenomen en dus wordt in Roggel nu dezelfde filosofie deels ook

door dezelfde mensen uitgevoerd. 'Wij hebben als tandartsen natuurlijk regelmatig overleg en zo wisten we van het voornemen van onze collega in Roggel om te gaan stoppen We kennen elkaar, dus toen Maatschap Tandartspraktijk Neer  wilde uitbreiden werd het eigenlijk al snel een optelsom' vertelt Roy. 'Bovendien sloot de manier van werken en hoe we met mensen omgaan wel op elkaar aan. Het zijn geen grote steden hè. De verschillen tussen Roggel en Neer zijn nou ook weer niet zo heel erg groot. Dus die aansluiting verloopt eigenlijk heel natuurlijk.'


Deelgebieden
Behandelingen op alle deelgebieden van de tandheelkunde en mondzorg zijn onmiskenbaar nauw met elkaar verbonden. Daarom is het in feite logisch dat de praktijk alle mogelijkheden nu dus onder twee daken kan bieden: implantologie (implantaatbehandeling), orthodontie (het optimaliseren van de stand van tanden in de kaken, door middel van beugels), parodontologie (dat zich richt op de steunweefsels van tanden en kiezen) en mondhygiëne zijn volledig geïntegreerd met algemene en esthetische tandheelkunde. Bij dat laatste gaat het dus om meer dan 'gewoon' een gezond gebit. Een zo mooi mogelijke, stralende lach wordt tegenwoordig ook steeds belangrijker. Het verfraaien hoort - indien gewenst – dan ook steeds vaker tot het takenpakket. Maar waarvoor je ook aanklopt, er wordt gewerkt volgens de nieuwste inzichten en met state-of-the-art apparatuur. ‘Dat heeft als groot voordeel dat je mensen niet vaak hoeft door te verwijzen naar het ziekenhuis’ geeft Hassan aan. ‘Wij kunnen bijna alles binnen onze eigen muren.’

 

Luisteren
Roy kan de veranderingen misschien wel het beste beoordelen. Hij begon 25 jaar geleden in Neer en zag de praktijk steeds verder groeien. Hassan versterkte het team 13 jaar geleden. Enige jaren geleden is er een maatschap gevormd.  Sinds eind 2018 is Yvet als meest verse kracht actief. Ze zijn in feite allemaal 'allround', wat ook wel nodig is want vaak is het geen of-of, maar en-en zo bevestigt Hassan.

'Goed luisteren naar de patiënt is zo ontzettend belangrijk. Je moet vooruitdenken, doorvragen. En als je dan gezamenlijk de totale zorgvraag kunt bieden, leidt dat natuurlijk tot hogere kwaliteit.'

Overleg

Roy: 'Er komen nu ook steeds meer mensen die bijvoorbeeld al tien jaar niet naar een tandarts zijn geweest. Die weten dan wel dat er iets moet gebeuren, maar hebben geen idee wat. Aan ons is het dan om uit te vinden wat de patiënt precies wil en daar vanuit onze vakkennis bij aan te geven wat mogelijk is, wat daarvoor nodig is, wat de alternatieven zijn én uiteraard hoe de kostenplaatjes eruitzien. Die overlegstructuur is in wezen ook alweer een stuk angstbegeleiding.

Zeker mensen die zo lang niet geweest zijn ontdekken soms ineens: hè, met een tandarts kun je ook praten!

Die mensen komen er dan achter dat zij zelf de regie hebben en houden.'

 

Vicieuze cirkel
Bij goede zorg hoort gewoon een goed contact met de patiënten, zo is de overtuiging van het drietal. En al is de tandheelkunde zelf enorm sterk ontwikkeld in de afgelopen kwarteeuw, de angstbegeleiding en daarmee bestrijding van dentofobie heeft misschien nog wel de grootste vlucht genomen.

Het begint al met een gedegen analyse: waar is de betreffende patiënt bang voor? Voor de tandarts als persoon? Voor het geluid van de boor? Voor de geur? We gebruiken één woord, maar het scala aan angsten is enorm breed. Het resultaat is echter altijd hetzelfde: een vicieuze cirkel. Angst zorgt voor vermijding, vermijding zorgt voor achteruitgang van het gebit, vervolgens voor een negatieve gedachtegang ('nu is het écht mis') en dus nog meer angst. Bovendien speelt ook schaamte vaak een rol.


Rollenspel
Maar de moderne tandartsen, zoals hier in Neer, kijken dus niet alleen maar naar het gebit, maar naar de hele persoon. Zij begrijpen al die angsten wel degelijk. Yvet geeft aan dat er in de huidige opleidingen veel aandacht is voor psychologie. ‘Gespecialiseerde coaches laten je kennismaken met de verschillende stadia van angst. We trainen zelfs met rollenspellen. Een professionele acteur speelt dan een angstige patiënt die jij in de stoel krijgt en waar je dan mee om moet leren gaan.’ Zo komen de nieuwe krachten dus toch al min of meer gelouterd het werkveld binnen.

‘Dental aware’
Niet alleen behandeling, begeleiding en sfeer zijn veranderd. Ook de patiënten zelf. Vroeger waren die tevreden als ze geen kiespijn hadden en goed konden kauwen. Terwijl dat een basis is die iedereen zou moeten hebben. In 2019 worden mensen steeds meer ‘dental aware’, zoals het hier aan tafel genoemd wordt. Zo worden ze meer klant.

Daaruit volgt eveneens dat ze meer in het proces worden meegenomen. Er worden nu bijvoorbeeld veel meer mondfoto’s gemaakt dan vroeger, die samen met de patiënt bekeken worden. ‘Dat is in het begin soms confronterend’ weet Hassan. ‘Maar communicatie is zó belangrijk. Zo kun je samen bekijken wat de situatie is, patiënten begrijpen de opties beter en kunnen zo meer afgewogen beslissingen nemen.’


‘Wij geven zo objectief mogelijk informatie en advies’ bevestigt Roy tenslotte nog maar eens. ‘Maar de keuzes maken de mensen uiteindelijk zelf.

Het is in ieder geval fijn om te merken dat onze aanpak aanslaat en dat steeds meer mensen de weg naar onze praktijk hebben weten te vinden.’

 

Tandartspraktijk NeerHoogstraat 15 | 6986 BH Neer

tel: 0475-597227 http://www.tandartspraktijkneer.nl/