Bankhelpdeskfraude is een vorm van oplichting die de afgelopen tijd al veel slachtoffers heeft gemaakt, met name bij mensen boven de 50 jaar. De financiële en emotionele schade bij deze slachtoffers is groot. Voorkom dat u slachtoffer wordt en lees de tips.
Hoe gaat de oplichter te werk?
De oplichter belt met een vervalst nummer. Door een truc lijkt het in het scherm van uw telefoon als of uw bank belt. Vervolgens vertelt de nepbankmedewerker dat uw bankrekening gehackt is omdat er verdachte transacties te zien zijn op uw rekening.
De oplichter zal er op aandringen om uw geld over te maken naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter zelf. De oplichter biedt aan u te helpen bij het overboeken. Zo komt uw geld op de rekening van de oplichter terecht.
Waar moet ik op letten?
Dit zijn enkele aandachtspunten:
- uw bank zal nooit uw saldo vragen, ook niet als controlevraag;
- uw bank zal u nooit vragen uw geld over te maken naar een andere rekening, ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet;
- uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is;
- komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit.
Wat moet ik doen?
Hang direct op, bel zelf uw bank via een algemeen bekend nummer en wacht tot u iemand aan de lijn krijgt. Dan kunt u zelf controleren of datgene wat u is verteld wel klopt.
Slachtoffer van bankhelpdeskfraude?
Doe altijd aangifte bij de politie, dat kan bijvoorbeeld via 0900 - 8844. Meer informatie over aangifte doen? Kijk dan op www.politie.nl.