Jongeren Netwerk Limburg zet een campagne op om jongeren op 17 maart naar de stembus te krijgen.
Jongeren zijn de minst vertegenwoordigde groep kiezers in Nederland. Al jaren is er sprake van een structureel lage opkomst van jongeren als we naar de stembus mogen. In februari lanceert Jongeren Netwerk Limburg, met de hulp van REACTIVATORS, een campagne om jongeren te activeren, om jongeren te laten nadenken en om ze vervolgens de stemlokalen in te krijgen op 17 maart. De slogan van de campagne luidt:
‘Stil of stemmen’ – 17 maart, jouw stem is het waard
.Jongeren Netwerk Limburg
Het Jongeren Netwerk Limburg is op 8 mei 2006 officieel als vereniging opgericht. Sinds 2009 zijn ze door de Provincie Limburg erkend als een maatschappelijke organisatie van provinciaal belang. De missie is het versterken van de positie van jongeren tussen 12 en 27 jaar in Limburg.
Jongeren en de politiek
Elke verkiezing opnieuw blijkt dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar het minst stemmen van alle leeftijdscategorieën. Ondanks de hoge opkomst (ruim 80 procent) bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2017 bleef een op de drie jongeren thuis. Ook bij de vorige Provinciale Statenverkiezingen, in 2015, viel de opkomst onder jongeren tegen. 48 procent van alle stemgerechtigden ging toen naar het stembureau, maar van de 18- tot 24-jarigen stemden maar liefst zes van de tien kiezers niet.
De campagne
De stemcampagne ‘Stil of Stemmen’ moet hier op 17 maart verandering in brengen. De organisator achter het concept realiseert een zichtbare en rake campagne. REACTIVATORS levert haar marketing, ontwerp en content expertise en Jongeren Netwerk Limburg zet haar team in om inspiratie en een netwerk te leveren.