VerhalenPieter Knippenberg

Roggel grossiert in nationale kampioenschappen. Bart Verstappen Nederlands kampioen trial rijden bij de junioren

Roggel / Gemeente Leudal

Roggel moet wel een sportief dorp zijn. Opnieuw telt deze plaats een Nederlands kampioen. Na Tess Buurman en Odette Nijssen die op een paard van vlees en bloed dit jaar al landelijk de beste in hun klasse werden, is het nu de jeugdige Bart Verstappen (15)  die op een stalen ros, een trial motor wel te verstaan, in Maasbree junioren kampioen van Nederland is geworden. In een grijs verleden stond dorpsgenoot Frans Kooiman ook al eens in deze discipline op de hoogste trede van het podium.

Bart Verstappen uit Roggel is vierdejaars Vwo-leerling bij Scholengemeenschap Sint Ursula in Horn. “Overigens geen familie van Max Verstappen,” zegt Bart. De jeugdige inwoner van Roggel heeft het trial rijden niet van vreemden. Vader Ad Verstappen reed vroeger ook al op een trialmotor en door hem maakte Bart al op heel jonge leeftijd kennis met deze tak van de motorsport. Bart Verstappen:

“Thuis rijd ik al vanaf mijn derde jaar op een trialmotor.

Later ben ik bij BTC Baarlo gaan trainen. BTC staat voor de Baarlose Trial Club. Hier train ik twee keer per week. Op een klein oefenparcours bij ons aan huis oefen ik ook iedere week nog een keertje. Ook doe ik aan trampoline springen en aan judo. Om mijn conditie op peil te houden, ga ik geregeld hardlopen. Je moet voor deze sport een goede conditie hebben, want de lange wedstrijddagen zijn best wel zwaar.

“Je moet wel een goede timing en een flinke portie durf hebben”

Nadat we ’s morgens naar de wedstrijdplaats zijn gereden, volgt daar eerst de inschrijving. Je motor wordt daarna gekeurd. De wedstrijd zelf bestaat uit het vier maal rijden van acht verschillende parcoursen. In totaal kom ik op zo’n wedstrijddag dus tweeëndertig keer in actie. Wel heb ik de nodige rust- wachttijden tussendoor. Dat alles is best vermoeiend. Gelukkig is het voor mij wel goed te doen. Bij de junioren is de snelheid waarmee je het parcours aflegt nog niet belangrijk. Je moet tijdens de wedstrijd zo weinig mogelijk met je voeten de grond aanraken, want dat levert strafpunten op. Bij het NK had ik dus het laagste aantal strafpunten.

Bij het trial rijden is je behendigheid op de motor en het kunnen bewaren van je evenwicht heel belangrijk.

Een goede timing en een flinke portie durf mogen ook niet ontbreken. Als je niet veel durft en geen risico’s neemt, zul je niet in de prijzen vallen,” zegt Bart ondanks zijn mooie prestatie een heel bescheiden indruk maakt.

 

Alleen uitrijden was voldoende!

En in de prijzen vallen deed Bart dit jaar. Net voor de zomervakantie mochten er weer wedstrijden voor het Nederlands kampioenschap trial verreden worden. Bart won ze bijna allemaal. In Maasbree waar het seizoen 2021 onlangs werd afgesloten, hoefde hij alleen maar de wedstrijd uit te rijden; het Nederlands kampioenschap bij de junioren kon hem niet meer ontgaan en daarmee was Roggel alweer een Nederlands kampioen rijker.

Bart Verstappen: “Hoewel ik wist dat ik kampioen zou worden, vond ik het toch nog spannend. Dat kwam ook omdat er familie en bekenden kwamen kijken. Dat maakte het toch heel anders. Ik heb aan het kampioenschap een mooie beker overgehouden en komend jaar ga ik bij de volwassenen op het één na hoogste niveau rijden. Daar gaat de snelheid waarmee je rijdt wèl een rol spelen.

“De motor heeft geen zadel”

Bart vertelt dat de trialisten rijden op apart ogende motoren. “Ze lijken een beetje op crossmotoren maar je kunt er eigenlijk niet goed op zitten, want ze hebben geen zadel. Ze hebben wel een heel goede vering en zijn heel licht gebouwd. Mijn motor weegt maar zo’n vijftig kilo.”

Trial wordt dan ook staand op de motorfiets beoefend. Dan heb je de beste controle over je bewegingen met de motor wanneer je over de diverse obstakels rijdt.

Trial wordt ook wel de ‘hogeschool van de motorsportkunst’ genoemd. De ultieme combinatie van balans en timing vormt de basis van de trial.

Topsnelheid is niet de bepalende factor. De sporters hebben moed en inzicht nodig om de hindernissen te nemen in een zogenoemde non-stop. Er worden strafpunten uitgedeeld als je met je voet(en) aan de grond komt.

Over moed, vaardigheid en inzicht beschikt Bart Verstappen in ieder geval in hoge mate want anders was hij nooit Nederlands kampioen Trial bij de junioren geworden. “Professioneel trialrijder zal ik waarschijnlijk niet worden,” zegt Bart. “Daar is deze sport zeker in Nederland te klein voor. Aardbeien telen zoals pap doet, gaat het waarschijnlijk ook niet worden. Wat dan wel? De toekomst zal het leren.

Voorlopig lekker genieten van deze prijs en hopelijk komend seizoen opnieuw succes bij de volwassenen.”