De komende maanden gaan er voor de bewoners van het Haelense Brook belangrijke beslissingen genomen worden over het toekomstige verkeer op de Roermondseweg. Dit hangt samen met de plannen voor de ontwikkeling van het industrieterrein Zevenellen. Als alle plannen voor Zevenellen zouden doorgaan zou de hoeveelheid verkeer – met name vrachtverkeer – gigantisch toenemen.
De gemeente Leudal wil het industrie terrein Zevenellen ontsluiten door drastische aanpassingen aan de Roermondseweg/ Napoleonsweg (N273). De aanpassingen zijn nodig vanwege de gigantische toename van de hoeveelheid verkeer. De Roermondseweg is nu al een drukke weg (haast vergelijkbaar met het verkeer op de N273) en door het bestemmingsplan Zevenellen is het mogelijk dat vervuilende bedrijven er zich kunnen vestigen. Het gaat om meerdere bedrijven die afhankelijk zijn van de aanvoer van huisafval (700.000 ton) mest (900.000 ton) afval voedingsindustrie (20.000 ton). Deze stoffen worden aangevoerd uit Noord Brabant, provincie Limburg en Duitsland. En na verwerking worden de producten, zoals energie korrels voor Chemelot en kunstmest voor landbouw, weer per vrachtwagen getransporteerd naar de afnemers.
Dit levert een geweldige toename van verkeer op. Het gaat om honderdduizenden vrachtwagenbewegingen per jaar. Dat zal een grote impact hebben op de eerder genoemde wegen. Daarom heeft de gemeente aanpassingen aan de Roermondseweg en Napoleonsweg (N273) bedacht. Een onderzoeksbureau heeft hierover meegedacht en onderzoek gedaan.
De voorstellen houden op hoofdlijnen het volgende in:
- De aanleg van twee rotondes, één bij de Peter Schreursweg en één bij de Broekweg, waar al het verkeer overheen zal rijden.
- Het stuk van de Roermondseweg tussen de twee rotondes wordt dan verboden voor vrachtwagens en de snelheid voor personenauto’s wordt beperkt tot 60 km per uur. Waarbij wel de vraag is hoe dit wordt gehandhaafd, zeker bij vrachtwagens die niet op Zevenellen hoeven te zijn.
- Verbreding van de bocht bij de afslag naar Buggenum om alle vrachtwagens daar de bocht te kunnen laten maken.
- Aanpassen verkeerslichten op de kruising Roermondseweg/ Napoleonsweg (N273) zodat het licht korter op groen staat
- Een vluchtheuvel voor overstekende voetgangers en fietsers richting Buggenum.
Al deze maatregelen zijn bedacht vanuit de verkeerstechniek. Vanuit de vraag: hoe kunnen we zorgen dat over de Roermondsweg zoveel mogelijk auto’s en vrachtauto’s kunnen rijden? Dat er aan deze weg ook nog mensen wonen speelt in de afweging geen rol. Terwijl het juist voor ons bewoners sterk de vraag is hoe het staat met onze veiligheid, met de overlast van geluid en de uitstoot van stikstof en fijnstof.
Zeg nou zelf : zou u aan een weg willen wonen waar jaarlijks minimaal 150.000 vrachtwagenbewegingen gaan plaatsvinden – en dit is nog alleen voor de twee grootste bedrijven, de rest is nog niet eens meegeteld ??
Daarom willen hier aandacht voor vragen. De gemeenteraad Leudal gaat voor einde dit jaar een besluit nemen op de eerder genoemde verkeersmaatregelen en wij als bewoners zullen ons hier tegen verzetten. We blijven namelijk liever gezond. Wij hopen dat de inwoners van Leudal dit begrijpen en de gemeente Leudal laten weten dat dit geen gewenste ontwikkeling is voor een gemeente die het Schoon Lucht akkoord heeft getekend. Het is toch normaal dat een gemeente de eigen bewoners beschermt tegen geluid- en lucht vervuiling!
Namens bezorgde bewoners / Alliantie Stichting Duurzaam Zevellen