Social media en het verkeer gaan niet samen. Dat vindt bijna iedereen. Toch is het als automobilist of fietser moeilijk om binnenkomende appjes en updates te weerstaan. Een aantal seconden je aandacht niet op de weg houden is heel riskant, niet alleen voor jezelf maar ook voor andere weggebruikers. Daarom is de de campagne 'MONO, ongestoord onderweg' ontwikkeld die je laat zien en ervaren dat appen, facebooken etc. niet samengaat met veilige en verantwoorde verkeersdeelname.
Het doel van de MONO-campagne is om minder fietsers en automobilisten sociale media te laten gebruiken tijdens het rijden. Dit door te voorkomen dat berichten binnenkomen tijdens het sturen. De campagne richt zich ook op hun sociale omgeving – de mensen die deze bestuurders een bericht sturen. Vanuit de gedachte: als je weet dat iemand onderweg is, stuur dan geen berichten.
Wat zijn de risico’s
Sociale media gebruiken tijdens het autorijden of op de fiets is levensgevaarlijk. Voor jezelf en voor andere weggebruikers. Toch komt dit gedrag veel voor en leidt het volgens inschatting van de SWOV tot enkele tientallen slachtoffers per jaar. Zit je achter het stuur te appen, dan zie je niet goed wat er om je heen gebeurt. Even snel een berichtje lezen of zelfs schrijven, betekent dat je het verkeer niet meer waarneemt en niet adequaat kan reageren in een onverwachte situatie, bijvoorbeeld als je plotseling moet remmen.
De gevolgen als je ‘even’ niet kijkt
De meeste mensen weten wel dat de combinatie van sturen en een appje sturen risicovol is maar realiseren zich niet hoeveel meter ze in de paar tellen afleggen. Hoe gevaarlijk is het nu echt om en niet op de weg te letten. Een voorbeeld": Stel, je leest een bericht en let 3 seconden niet op, dan leg je bij een snelheid van 50 km per uur 42 meter af (de lengte van een half voetbalveld) en bij 120 km per uur 100 meter (ruim de lengte van een voetbalveld). En een bericht lezen en vooral schrijven duurt nog een stuk langer dan 3 seconden!
Gewijzigde wetgeving
Vanaf 1 juli 2019 is het verbod voor het vasthouden van een mobieltje in het verkeer namelijk uitgebreid naar alle bestuurders van een voertuig, dus ook fietsers. In de nieuwe regels is per 1 juli ook de term ‘mobiele telefoon’ uitgebreid tot ‘mobiel elektronisch apparaat’. Dat betekent dat ook het vasthouden van andere elektronische apparaten zoals tablets, muziekspelers en camera’s niet langer is toegestaan achter het stuur of op de fiets. Als een mobiel apparaat in een houder zit mag het wel worden gebruikt, bijvoorbeeld voor navigatie of handsfree bellen.
Het verbod geldt alleen als het voertuig daadwerkelijk in beweging is. Iemand die bijvoorbeeld met de fiets stilstaat voor het verkeerslicht, mag dus wel zijn of haar mobiele telefoon vasthouden. De boete voor bestuurders van niet gemotoriseerde voertuigen, zoals de fiets, bedraagt 95 euro. Ook bestuurders van trams kunnen vanaf 1 juli een boete krijgen als ze hun mobieltje gebruiken. Dat boetebedrag is 240 euro, net zoals de boete voor het vasthouden van een mobieltje tijdens het besturen van een auto of motorfiets. Voor bestuurders van brom- en snorfietsen bedraagt de boete 160 euro.
MONO rijden kan op verschillende manieren
Iedereen kan op zijn of haar eigen manier MONO rijden. De campagne geeft tips, mensen bepalen natuurlijk zelf wat ze doen. Voor de een werkt het om de telefoon op stil te zetten. De ander vindt het fijn om de telefoon helemaal niet te zien en bergt ‘m op in de tas of het handschoenenvakje. Een derde kiest voor een systeem waarmee je helemaal niet meer bereikbaar bent. Omdat de ‘niet-storen’ functie nog niet zo bekend is, is er in deze campagne voor gekozen om deze functie onder de aandacht te brengen. Je stelt ‘m een keer in, je ontvangt geen berichtjes meer als je onderweg bent. Als je dat wilt, kun je een autoreply instellen en ontvangen de afzenders automatisch een berichtje. Voor Android zijn er meerdere apps in Playstore. iPhones hebben een optie voor ‘niet-storen tijdens het autorijden’ bij instelopties. Kijk voor meer informatie over deze tips op www.MONO.nl.
MONO-tips voor onderweg
De boodschap is niet dat je géén smartphone gebruikt in het verkeer. Smartphones zijn namelijk ook heel goed voor verkeersveiligheid en doorstroming. Ze bieden navigatie, kiezen de snelste route en kunnen waarschuwen wanneer je te hard rijdt. We vragen aan bestuurders om binnenkomende berichten (automatisch) te blokkeren als ze onderweg zijn. Aan verzenders vragen we om even te wachten met een bericht als ze weten dat de ontvanger aan het verkeer deelneemt. Want als zij jou geen bericht sturen, kom jij niet in de verleiding om te reageren. Zo simpel is dat. Want onderweg zijn is de beste reden om niet te reageren.
De tips op een rij:
- Zet je telefoon op ‘niet storen’.
- Stop je telefoon in de tas.
- Zet je telefoon op ‘stil’ of in de vliegtuigmodus.
- Gebruik je de telefoon als navigatie? Zet hem in een houder.
- Laat je gezin, je partner, je vrienden of je collega’s voor vertrek weten dat je onderweg bent, zodat zij jou even niet storen
Voor meer informatie klik hier.