Overheid

Lim­burg blijft in­ter­na­ti­o­naal toe­ris­ti­sche top­per

Limburg

Limburg blijft een toeristische topper.  Zowel voor Nederlanders zelf, maar ook voor onze ooster- en zuiderburen. Dat blijkt uit onderzoek naar de bekendheid en het imago van toeristisch Limburg.

Uit het onderzoek in Nederland, Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen blijkt dat de bekendheid van Limburg het hoogst is in eigen land en bij onze Duitse oosterburen wat lager.

De provincie Limburg wordt vooral gezien als sfeervol, rustgevend en gemoedelijk.

 

Nederlanders vinden Limburg vooral bourgondisch, een gebied waar genoten wordt van het leven. De sterkste punten van Limburg zijn restaurants, streekgerechten, steden, bezienswaardigheden, wandelingen door de natuur en een bezoek aan een kasteel of buitenplaats.

Van de drie grootste markten voor Limburg vinden Nederlanders Limburg het meest aantrekkelijk voor een korte vakantie, gevolgd door de Duitsers. Ruim de helft van de ondervraagden geeft aan Limburg in de afgelopen drie jaar bezocht te hebben. Voor Nederlanders was dat vooral voor vakanties, onder Duitsers en Belgen bleken dagtochten populair.

Op de vraag of men Limburg in de komende drie jaar voor een (korte) vakantie gaat bezoeken, reageren de ondervraagde Duitsers het meest enthousiast. De meest bezochte attracties en evenementen zijn het Drielandenpunt in Vaals, het Designeroutlet in Roermond en Kerststad Valkenburg. Ook de Kasteeltuinen in Arcen en Magisch Maastricht zijn populair.

Bij het onderzoek is per land een representatieve steekproef getrokken van 2.500 respondenten van 18 jaar en ouder. De belangrijke vraagonderdelen van het onderzoek waren: bekendheid van Limburg, imago van Limburg, het bezoekgedrag, de bezoekintentie en de leefstijlen van de ondervraagden.

Lees meer resultaten van het onderzoek in de Factsheet- bekendheid- en imagometing Limburg.