VerhalenPieter Knippenberg

Grote stap voorwaarts voor Maasbrachts Maas Binnenvaartmuseum

Maasbracht

Voorzitter Ton Forschelen van het stichtingsbestuur van het Maas Binnenvaartmuseum in Maasbracht toont zich een tevreden man. Op woensdag 14 april 2021 ontving het Maas Binnenvaartmuseum het verlossende woord van de Stichting Museumregister Nederland. Het Maas Binnenvaartmuseum voldoet aan alle gestelde criteria en wordt opgenomen in het Nederlands Museumregister!

Deze registratie in het Museumregister bewijst dat het Maasbrachts museum overtuigend aangetoond heeft dat het de functie als museum op een kwalitatief hoogwaardige wijze invult. Hallo Magazine bezocht het museum aan de Havenstraat in schippersdorp Maasbracht en sprak met de in Wessem woonachtige bevlogen bestuursvoorzitter, die jarenlang wethouder van de gemeente Maasgouw was.  De opname in het register ziet hij als een erkenning van de professionele wijze waarop het museum gerund wordt. Naast aandacht voor de scheepvaart op de Maas, besteedt het museum aandacht aan de rijke geschiedenis van de schippersbeurs, de historie van de binnenvaart maar ook aan de grindwinning in en langs de rivier.

 “Een waardevol predicaat”

“We zijn heel blij dat het gelukt is om in het Museumregister te komen”, stelt Ton Forschelen, nadat we eerst een boeiende rondgang door het eigenlijk gesloten drie verdiepingen tellend museum met uitzicht op de haven hebben gemaakt.

“Dit predicaat is ook een heel belangrijke stap voorwaarts om de continuïteit van het museum te waarborgen.

Door de opname in het Museumregister kan het museum rekenen op een aanzienlijke jaarlijkse exploitatiesubsidie van de Gemeente Maasgouw. Tot nu toe kregen we enkel subsidies die gekoppeld waren aan activiteiten die we organiseerden. De extra financiële middelen die we nu gaan ontvangen, zijn hard nodig om de kwaliteit van de collectie en de bedrijfsvoering te kunnen behouden en te verbeteren. Die extra centen zijn nu bijzonder welkom vanwege de coronapandemie. Door de beperkende maatregelen heeft het museum in 2020 en 2021 aanzienlijk minder bezoekers kunnen ontvangen en daarmee ten opzichte van voorgaande jaren ook veel inkomsten gemist.”

Het Maas Binnenvaartmuseum is tegenwoordig gehuisvest in de voormalige ABN/AMRO bank in Maasbracht. Het museum dat van start ging onder de naam ‘Scheepvaartmuseum’ zit nu al voor de vierde maal op een andere locatie. Via het winkeltje bij de Kolentip en de bovenverdiepingen van respectievelijk Restaurant Da Vinci en de firma Houben, is de steeds groter wordende en geactualiseerde collectie terecht gekomen in het bankgebouw aan de Maasbrachter boulevard. Je mag het gerust een toplocatie noemen. De stortkoker die voorheen gebruikt werd om de contanten van burgers en ondernemers uit Maasbracht e.o. naar de kelderverdieping te verplaatsen is vergroot en herbergt nu een lift waarmee het museum een stuk toegankelijker is geworden dan voorheen.

 

Aandacht voor zand- en grindwinning

Ton Forschelen: “Het idee om opgenomen te worden in het Museumregister is ontstaan tijdens de verbouwing van het museum, waarbij wij de tentoonstelling van de basiscollectie hebben geprofessionaliseerd. Ook hebben we een expositie over zand- en grindwinning in Limburg toegevoegd en een uitkijkpunt in de vorm van een stuurhut gerealiseerd aan de havenboulevard tegenover het museumgebouw. Bij de herinrichting van het museum hebben we ons laten leiden door het motto ‘Less is more’ en dat betekent dat een gedeelte van onze collectie nu in een depot opgeslagen is.”

 

In Het Maas Binnenvaartmuseum wordt de rijke geschiedenis van de grootste binnenhaven van Nederland en de ontwikkeling van de scheepvaart op de Maas op een eigentijdse wijze via een verhalende ‘blauwe golf’ verbeeld. Vele modellen van schepen zijn te bewonderen variërend  van een Vikingschip uit het hoge noorden tot skûtsjes, klippers, tjalken en vele andere schepen op schaal.

Unieke vondsten

In de kelder van het museum wordt de voor het Limburgs landschap zo ingrijpende en ook wel omstreden zand- en grindwinning uitgebeeld. Aan de wand hangen vele oude foto’s en documenten die hier van getuigen. Via diverse tv-schermen kunnen korte informatieve filmpjes bekeken worden. Hier wordt andermaal duidelijk dat de grootschalige zand- en grind winning in het verleden en ook nu nog nu veel werkgelegenheid oplevert voor schippers, maar ook voor vele andere aan de scheepvaart gerelateerde  bedrijven zoals scheepswerven. In de kelder zijn ook historische voorwerpen te zien die door de baggerwerkzaamheden tevoorschijn kwamen. Zelfs het skelet van een paard valt te bewonderen dat vermoedelijk dateert uit de 17e eeuw. Natuurlijk ontbreken enkele restanten van de mammoet die hier vroeger rondstruinde niet.

Het schepenkerkhof

Vanzelfsprekend is er ook aandacht voor een voor Maasbracht en haar schippers meer recente tragische gebeurtenis. In het museum bevindt zich een maquette van het ‘schepenkerkhof’. Dit zogenaamde ‘schepenkerkhof’ ontstond in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog toen 240 schepen in de haven van Maasbracht tot zinken werden gebracht door de Duitsers. Er is echter meer dan alleen historie. Het museum toont ook de maatschappelijke- en economische ontwikkelingen die plaats hebben gevonden in de binnenvaart. In woord en beeld wordt duidelijk gemaakt wat deze ontwikkelingen voor effect hebben gehad op de bedrijfstak. Ook het dagelijkse leven van de schipper en zijn gezin komen aan bod. Dat deze mensen leefden en werkten onder moeilijke omstandigheden wordt aan de hand van diverse foto-exposities zonneklaar.

Vrijwilligers

“Het Maas Binnenvaartmuseum draait geheel op vrijwilligers waarvan velen een achtergrond  als schipper hebben,” vertelt Ton Forschelen. “We hebben nu zo’n twintig vrijwilligers, maar ook wij moeten aan de toekomst denken en nieuwe vrijwilligers zijn dan ook van harte welkom ook dames! We gaan dan ook een campagne voeren om mensen te interesseren voor deze vorm van vrijwilligerswerk. Hopelijk kunnen we het museum in juni weer openen voor het publiek en wij hopen  te zijner tijd met onze eigen rondvaartboot ‘de Gouverneur’ weer rondvaarten te gaan verzorgen. Dan zal de anderhalve meter maatregel afgezwakt moeten worden, want anders kunnen we in plaats van 52 personen maar zes mensen meenemen. Tijdens de nationale monumentendag in september hopen we ons heringerichte museum officieel te kunnen openen. Voorlopig gaan we wel al in de nieuwe setting proefdraaien,” besluit Ton Forschelen.

Meer informatie: Maas-binnenvaartmuseum.nl