VerhalenPieter Knippenberg

Onno Schreurs uit Beegden & TU Delft Hydro Motion Team winnen met waterstofboot het WK van Monaco

Beegden / Maasgouw

Afgelopen maand vond in Monaco de negende editie van de Monaco Energy Boat Challenge plaats. Tijdens deze competitie streden duurzaam aangedreven boten om het wereldkampioenschap. Oud-Ursula Horn leerling Onno Schreurs (21) uit Beegden nam het met de waterstofboot van het TU Delft Hydro Motion Team op tegen commerciële bedrijven uit de hele wereld.

Het team uit Delft deed mee in de ‘open zee klasse’.
In deze categorie vielen punten te behalen voor de onderdelen: snelheid, manoeuvreerbaarheid en uithoudingsvermogen.

De strijd tegen met name elektrische boten werd door het TU- Delft team, met Onno Schreurs in hun gelederen, succesvol afgesloten. Het was een endurance race, een uithoudingsrace waarbij gedurende vier uur een zo groot mogelijke afstand gevaren diende te worden.

Het team uit Delft legde bijna twee keer zo veel afstand af als de nummer twee. Met die prestatie lieten de studenten uit Delft hun zes concurrenten ver achter zich. Door te winnen bewees Onno Schreurs met zijn 24 medestudenten de potentie van waterstof voor de maritieme industrie.

Waterstof in plaats van batterijen

Van de zeven deelnemende teams waren er slechts twee teams die gebruik maakten van waterstof, de rest maakte gebruik van batterijen.

“Het grote voordeel van waterstof ten opzichte van batterijen is dat wij veel meer energie kunnen meenemen in een compactere ruimte,” vertelt Onno Schreurs.

“Wil een elektrische boot dezelfde afstand kunnen varen als onze waterstofboot, dan moet zo’n boot veel meer ruimte hebben om voldoende accu’s mee te nemen die dezelfde hoeveelheid energie kunnen dragen.”

TU Delft Hydro Motion Team

Het TU- Delft Hydro Motion Team dat aan de Challenge deel nam, bestond uit 25 studenten van elf verschillende studierichtingen van de TU Delft. In één jaar tijd hebben de studenten van het team het gehele proces doorlopen van ontwerpen, produceren, testen en tenslotte het racen met de waterstofboot. Sinds de oprichting in 2005 probeert het team de maritieme sector te inspireren om schoner te gaan varen. Dit jaar heeft het team de mogelijkheden van waterstof verkend. ‘

“Het heeft mij veel meer opgeleverd dan het mij gekost heeft”

“Ik ben een jaar lang fulltime met dit project bezig geweest,” vertelt een enthousiaste Onno Schreurs die nog niet zo lang geleden uit Monaco teruggekeerd is. Onno is derdejaars student lucht- en ruimtevaarttechniek in Delft en door te reageren op een advertentie is hij betrokken geraakt bij het TU- Delft Hydro Motion Team. Onno Schreurs: “Ik zag een oproep in een advertentie en ik wist gelijk dat dit iets voor mij was.

Ik was altijd al sterk geïnteresseerd in toepassingen van waterstof. Het werd niet alleen voor mij, maar voor alle deelnemers een zeer leerzaam project waarbij je je theoretische kennis in de praktijk kon brengen. We hebben heel planmatig gewerkt.

Eerst hebben we onze missie en ons doel geformuleerd. Daarna zijn we een aantal mogelijke opties gaan afwegen waarbij onze keuze uiteindelijk viel op een  ‘monohull’, in het Nederlands noemt men dit een enkelrompschip. Ons team bestond uit een aantal departementen en daarmee worden werkgroepen bedoeld. Mijn departement was verantwoordelijk voor de energietoevoer naar de motor. We zijn het project op 16 augustus van het vorige jaar gestart en binnen één jaar hadden we de waterstof aangedreven boot klaar. We zijn er met 25 studenten echt een jaar lang continu mee bezig geweest. We werden daarbij begeleid door vele oud-studenten die in het verleden aan een dergelijk project hadden deelgenomen.

Vaarbewijs

Omdat ik net als driekwart van de teamleden niet beschik over een vaarbewijs, heb ik zelf niet kunnen varen in Monaco. Dat zou natuurlijk wel heel leuk zijn geweest maar ik had simpelweg het afgelopen jaar geen tijd om de benodigde vaarbewijzen te behalen. Maar dat is op zich helemaal niet erg.

We hebben in Monaco een mooie prestatie neergezet en daarmee aangetoond dat de toepassing van waterstof in de maritieme wereld toekomt heeft.

Dit was dus voor mij zeker geen verloren jaar. Integendeel! Het heeft mij veel meer opgeleverd dan het mij gekost heeft,” concludeert een enthousiaste Onno aan het einde van ons gesprek.

 

Meer informatie: https://hydromotionteam.nl