Resultaat controle verontrustend
Eind vorig jaar heeft de Gemeente Leudal laten onderzoeken of verkooppunten in Leudal zich aan de wettelijke leeftijdsgrens van 18 jaar voor de verkoop van alcohol houden. De resultaten van het onderzoek zijn ronduit verontrustend. In 72% van de gevallen werd alcohol houdende drank verkocht aan een jongere onder de18 jaar. Landelijk ligt dat percentage beduidend lager nl. 64%.
In december 2017 liet de gemeente horecabedrijven, cafetaria’s, supermarkten en slijterijen controleren door zogenaamde mystery shoppers (testkopers). Deze minderjarige testkopers hebben 147 keer geprobeerd om alcoholhoudende drank te kopen. In 72% procent van de van de gevallen werd daadwerkelijk alcohol verstrekt een jongere onder de 18 jaar. Sinds 1 januari 2014 is het verboden om alcohol te verkopen aan jongeren onder de 18 jaar.
Supermarkten scoorden het beste. Ruim 64 % van de gecontroleerde supermarkten hebben hun zaken op orde. Bij cafetaria’s, horeca en slijterijen werd de wettelijke leeftijdsgrens beduidend slechter nageleefd. Respectievelijk 20,6%, 20,8 % en 12,5 %.
Waarschuwing
De verantwoordelijkheid voor de verkoop van alcoholhoudende drank ligt bij de exploitant van de horeca-onderneming, cafetaria, slijterij of supermarkt. Alle horecabedrijven, cafetaria’s en supermarkten hebben een brief ontvangen over de resultaten van het onderzoek. Burgemeester Arno Verhoeven is verontrust dat jongeren zo gemakkelijk aan alcohol komen. Alcohol heeft een schadelijk effect op de ontwikkeling van hersenen van jongeren, dat blijkt uit allerlei onderzoeken. Daarnaast leidt alcoholgebruik door jongeren tot andere negatieve effecten zoals baldadigheid, vernieling maar ook tot verslaving en schoolverzuim.
De ondernemers die zich wel aan de regels hielden, hebben een compliment ontvangen. ”.Burgemeester Arno Verhoeven: “Blijkbaar houdt slechts een minderheid van verkooppunten zich aan de wettelijke leeftijdsgrens. De tijd van waarschuwen is nu voorbij, de gemeente gaat nu sancties opleggen”.
Onderzoek door mystery shoppers
Het is de eerste keer dat de gemeente een onderzoek met behulp van mystery shoppers (testkopers) liet uitvoeren. De minderjarige testkopers doen zich daarbij voor als klant. De testkopers werken daarbij volgens een protocol waarbij de 17-jarige de drank bestelt en afrekent en de 18 jarige de drank aanneemt. Bij de bezoeken bleek ook dat er in bijna 50% van de aankooppogingen naar een geldig legitimatiebewijs of leeftijd werd gevraagd. Daar waar naar een identiteitsbewijs werd gevraagd, werd de minderjarige jongeren veel vaker de verkoop alcohol geweigerd.
Vervolgstappen
Door de gemeente worden eerst informatiebijeenkomsten gehouden voor de ondernemers. Daarin kunnen de ondernemers handvatten krijgen en ervaringen uitwisselen om alcoholverstrekking aan jongeren te voorkomen. Daarnaast gaat de gemeente strenger controleren. Deze controles worden opnieuw uitgevoerd met behulp van testkopers. Ondernemers die alcohol verstrekken aan jongeren onder de 18 jaar riskeren daarbij een sanctie zoals een forse boete of intrekking van de vergunning. Naast handhaving blijft de gemeente samen met partners (zoals zorg- en welzijnsinstellingen, scholen en politie) inzetten op preventie door bijvoorbeeld voorlichting aan jongeren en ouders.