Allemaal aan de stroom!

De Limburgse autobezitter is uniek! Limburgers maken voor 52 procent van hun dagelijkse ritten gebruik van de auto. Het percentage ligt in de beide Limburgen hoger dan in welke provincie dan ook.

In Belgisch Limburg ligt dat percentage zelfs op 72 procent, absurd hoog, ook voor Vlaamse begrippen. Toch rijden Limburgse auto’s gemiddeld de minste kilometers van alle auto’s en dat is geweldig nieuws als we het verkeer in Limburg willen verduurzamen!

We zijn in Limburg aangewezen op de auto en als we dat blijven en serieus werk maken van overstappen op stroom, kunnen we de eerste provincie worden die echt duurzaam reist. 

Het autogebruik in Nederland is de afgelopen jaren flink gestegen. Nooit eerder werden er zoveel kilometers gereden als nu, in Nederland in totaal 118,5 miljard autokilometers! Het is opvallend dat een Limburgse wagen dan gemiddeld het laagste aantal kilometers per jaar rijdt, slechts 11.154. In andere provincies rijden auto’s soms wel 5000 kilometer meer. Hoe zou dat komen? Hebben we misschien gewoon veel meer tweede auto’s die het gemiddeld aantal kilometers omlaaghalen? Nee! Per 1000 inwoners hebben we in Limburg zo’n 513 auto’s. Dat is best veel als je het vergelijkt met Noord-Holland, waar maar 421 per 1000 inwoners rondrijden, maar valt in het niet bij een provincie als Flevoland met 836 auto’s per 1000 inwoners. Landelijk gezien hebben we 1.04 auto’s per gezin, in Limburg 1.03, dus veel gemiddelder hadden we niet kunnen zijn. 

 

De trein, de bus, de tram, de metro, het gaan in Limburg nooit serieuze concurrenten van de auto worden als we geen miljarden in de infrastructuur pompen. Het openbaar vervoer doet het hier slecht als je naar het aantal ritten kijkt. Limburgers pakken maar voor 3,6 procent van de ritten het openbaar vervoer. Ook dat is niet gek, de trein stopt alleen in een paar grote steden en reizen met de bus betekent in Limburg vooral heel veel wachten in de regen bij een bushalte die op kilometers afstand van je huis ligt. We zouden natuurlijk een serieus ov-net kunnen aanleggen… Als u in London of Parijs bent, neemt u de metro. Die rijdt elke minuut en is superbetrouwbaar. Als u in Buggenum bent en naar Ittervoort moet, neemt u de auto, omdat u er met de bus een uur en vijftig minuten over doet. De kosten voor een snelle lightrailverbinding tussen Buggenum en Ittervoort zouden niet opwegen tegen de baten. Het ov-netwerk in Limburg gaat nooit zo efficiënt worden dat we er de auto voor laten staan. We moeten dus aan de elektrische auto’s. 

Juist, als we het verkeer willen verduurzamen moet Limburg aan de elektrische auto. Omdat Limburgers maar korte afstanden rijden, raakt onze batterij nooit leeg.  We pakken de auto in Limburg heel vaak, maar rijden er alleen kortere stukken mee.  Dat maakt de Limburgse autobezitter uniek! Wat moet je met een dampende dieselbak als je maar een paar kilometer per dag rijdt? Limburgs rijden gemiddeld maar 33 km per dag in hun auto en dat betekent dat vrijwel iedereen in Limburg uit de voeten zou kunnen met een elektrische auto. Weg met die veel te zware vervuilende Volvo’s, verwerpelijke roetdampende Renaults en CO2-proestende Porches! De auto die past bij het reisgedrag van de Limburger is elektrisch! 


We moeten stoppen met investeren in openbaar vervoer en in fietsroutes en fietsvoorzieningen, we moeten aan de stroom! Auto’s op stroom zijn op dit moment nog een beetje duurder dan auto’s op benzine of diesel, maar de verschillen worden dagelijks kleiner. Nu gaat 42 procent van het geld dat provincies aan verkeer en vervoer uitgeven naar openbaar vervoer. Een deel van dat geld zou ook geïnvesteerd kunnen worden subsidies voor auto’s op stroom. Om mensen die hun dieselbak willen inruilen over de streep te halen, maar ook om mensen die private lease overwegen te stimuleren om voor electrisch te kiezen. Vanwege het geringe aantal kilometers dat we hier in Limburg rijden, zou een provinciaal privateleaseplan voor elektrische auto’s een mooie manier zijn om het Limburgse wagenpark te vergroenen. Ach, ik ben niet echt goed met getallen, maar volgens mij kunnen we als het een beetje meezit over drie jaar allemaal in een Tesla rijden!
 

Quirien van Haelen

Quirien van Haelen (1981) is dichter, docent en columnist. Hij publiceerde diverse dichtbundels, was columnist en presentator bij L1 en poëziecolumnist bij Radio 1. Vanaf het eerste nummer van HALLO Magazine schrijft hij columns voor dit platform, vaak met humoristische inslag. Zijn columns zijn populair van Nederweert tot Heibloem. Van Neer via Thorn naar Maasbracht. De Maas over en een bezoekje bij de Belgische buren waar zijn columns ook geliefd blijken te zijn.