De historische TT van Haler 20 t/m 22 juli

Haler, Nederland
20 - Jul - 2018 - 22 - Jul - 2018

"Herleef de historische TT's uit 1938 en 1939 in Haler-Uffelse! Op 20 t/m 22 juli vindt u hier ronkende motoren, de geur van leer en olie en veel historie! Bij dit spectaculaire evenement vinden demonstratieritten plaats met klassieke motoren uit alle klassen (50-500cc) met en zonder zij-span.

Bij deze ritten is niet de snelste motor de winnaar, maar gaat het erom de rondetijden op het parcours zo constant mogelijk te houden.

Het deelnemersveld bestaat uit meer dan 300 deelnemers, uit binnen- en buitenland.

Naast de demo-ritten kunt u ook allerlei andere historische voertuigen bewonderen op het feestterrein.

 

Op vrijdag avond rijden we een parade over die oude route, via Ell-Hunsel- weer naar Haler en later spelen 2 bands te weten No-Grip en Back to Back, gratis entree.

 

En op zaterdag avond speelt de band Ander Kovver, ook gratis entree.

Mis het niet en kom 20 of 22 juli naar Haler-Uffelse!"

 

 

 

 

 

Wie weet het nog? 

Wie weet het nog? De TT van Limburg die plaatsvond in 1938 en 1939, op een wegcircuit tussen Ell, Hunsel en Haler, die werd georganiseerd door de motorclub Roermondia.  Het was een onvoorstelbaar festijn.  In oude kranten is terug te vinden dat er zo’n 30.000 bezoekers waren in 1939! Een wedstrijd met racemotoren op een stratencircuit, dat was wat. Het ging om nationale races, dit om de Nederlandse renners een goede voorbereiding te geven op de TT in Assen, welke  een internationale race was.
 

Herinneringen aan toen

Gert Willekens (91) uit Ell en Teng Peeters (91) uit Haler zaten in die tijd bij elkaar in de klas, ze weten het nog als de dag van gisteren: Gert’s ouders hadden een café aan het kruispunt in Ell (Teune Sjeak), dat figureert op een van de foto’s die van de oude TT bewaard zijn gebleven. Ze vertelt dat het een hele bedoening was in het dorp. De races waren op zondag, en Pastoor Scheijven wilde graag vasthouden aan de gebruikelijke 3 missen op zondag. Burgemeester Scheijmans gaf aan dat het te gevaarlijk was voor de kerkgangers om het “Lof” in de middag te laten doorgaan, dus besloot Pastoor om het “Lof” gelijk na de Hoogmis op te dragen, zodat dat alvast geweest was. In oude kranten is te lezen, dat er voor 12 uur absoluut niet gereden mocht worden om de rust tijdens de H.Mis te waarborgen. Op de foto wijst Gert de langsrijdende motor aan: “Dat is denk ik Van der Sluys. Die had zijn motor s nachts bij ons binnen staan, zodat niemand eraan kon komen.”.
 

Daar waar in het eerste jaar nog gesprokkeld moest worden om de bezoekers van eten en drinken te voorzien, hoe kom je bijvoorbeeld aan een broodje en een gekookt eitje voor zoveel bezoekers, waren de mensen in 1939 al wat meer gewend en werd de organisatie professioneler.  Er werd een grote voorraad drank ingeslagen  en wat niet opging werd weer keurig opgehaald. En ook de entree-inning werd professioneler, met echte entree tickets. 

Teng woonde in Haler aan de Moosterstraat, vlakbij het circuit. Hij vertelt dat er in de weken voor de race al veel getraind werd door renners. De schoolkinderen moesten maar aan de kant springen als er zo’n motor aankwam.  Teng’s vader stuurde zijn kinderen schoffelen tijdens het racen; maar zij konden hun nieuwsgierigheid niet bedwingen en schoffelden vooral aan het einde van het stuk grond om zo via een zandweggetje stiekem toch bij het parcours te kunnen kijken.. 

De TT leeft nog steeds bij Teng, hij kan nog namen van deelnemers opnoemen: “Bosman heeft een keer gewonnen. En Van Poelwijk: die vloog uit de bocht na het lange rechte stuk tussen Ell en Hunsel. En vloog precies met zijn mond in de prikkeldraad: de hieël moel kapot”. Dat zal geen fraai gezicht geweest zijn. Ook andere mensen weten zich nog wat te herinneren: een ooggetuige vertelt dat een trainende motorrijder in Haler uit de bocht vloog bij de Boggelerstraat, en met een boogje in een vennetje dook, in het eendenkroos. 

De oorlog heeft helaas roet in het eten gegooid, de geplande race van 1940 kon niet doorgaan. Na de oorlog was alles anders… Tot….. Wim Baetsen en Huub Custers uit Haler 3 jaar geleden het idee kregen om die oude TT te doen herleven: een wegcircuit met oldtimer racemotoren. Een evenement met veel nostalgie: ronkende motoren, de geur van leer en olie. Met prachtige oude machines als Norton, BSA en Eysink die met veel liefde onderhouden worden. En een evenement dat de kleine gemeenschap van Haler levend houdt, waar de inwoners samen hun schouders onder kunnen zetten en dat jong en oud samenbrengt.

De eerste TT Demoritten  waren een proef, de organisatie werd in 6 weken tijd op poten gezet en het was een succes. Goed genoeg om het  afgelopen jaar groter te groeien. In 2016 waren de Demoritten een officieel onderdeel van het kampioenschap van de twee grootste historische motorverenigingen van Nederland : H.M.V. en C.R.T. En ook in 2017 jaar zijn  er zo’n 300 deelnemers aan de start verschenen, verdeeld over de zaterdag en zondag.

Zo’n evenement vraagt ook inzet van veel vrijwilligers. De nevenopbrengst daarbij is saamhorigheid: doordat de dorpelingen elkaar treffen en samen genieten van het succes. En het is niet alleen een Halers feestje maar ook verenigingen uit omliggende dorpen zetten zich in om van het geheel te laten slagen.

Historische parade

Op vrijdag werd in voorgaande jaren een ode gebracht aan oorspronkelijke Circuit Ell-Hunsel-Haler van 1938-1939, met een historische parade: vanaf het feestterrein wordt de volledige route (9,1 km) gereden met een stoet met oldtimer motoren en brommers. 

Demoritten, net zo spectaculair

Het gaat in de TT-Haler om demoritten, wat inhoudt dat niet de renner die het hardst rijdt wint, maar de renner die de rondetijden het meest constant houdt. Een wedstrijd puur op snelheid zou niet eerlijk zijn omdat de klassieke motoren uiteenlopen qua ouderdom. Bovendien is er natuurlijk het veiligheidsaspect en is er is gekozen voor een korter wegcircuit in Haler, namelijk 1,6 km. Daardoor is er vrijwel voortdurend actie op de baan, en dit is natuurlijk interessant voor de toeschouwer. De motoren komen uit per klasse:  te beginnen met de snerpende 50cc, dan via de 125, 250 en 350cc naar de zware jongens, de 500cc. En tot slot de spectaculaire zijspan .Het is een geweldig gezicht hoe de renner en de bakkenist samen het gewicht zodanig verdelen, dat de machine de beste bocht maakt. Soms hangt de bakkenist maar een paar centimeters boven het asfalt…
 

Rennerskwartier

Op het feestterrein aan Isidoorstraat 16 is ook het rennerskwartier ingericht. Bezoekers zijn tijdens het evenement van harte welkom om daar een kijkje te nemen en een praatje te maken met de deelnemers die daar aan hun geliefde machines aan het sleutelen zijn. En zullen wellicht nog verrast worden door de renners: vorig jaar was de oudste renner 84 jaar oud. En het zijn niet alleen mannen, er doen ook dames mee. Bij de lichte 50cc klasse zijn stoere jongedames te bewonderen én verschillende dames staan hun mannetje als bakkenist bij de zijspannen.