VerhalenPieter Knippenberg

Het is ieder jaar weer genieten voor het ‘Zwarte Cross Team Leudal’

Leudal

Aan enthousiaste geen gebrek bij Thijs Coolen, Mark van Buggenum en kartrekker Peter ‘Piër’ Metsemakers en de andere leden van het ‘Zwarte Cross Team Leudal’. Ze zijn 100% verknocht aan de Zwarte Cross in de Gelderse Achterhoek en verkopen hun hele ziel en zaligheid aan het jaarlijkse evenement in Lichtenvoorden dat bol staat van (motor)cross en muziek. En zij niet alleen. De toegangskaartjes vlogen als warme broodjes over de toonbank en er worden iedere dag ruim 80.000 bezoekers op het immens grote festivalterrein van 194 hectare verwacht, waaronder heel wat Midden-Limburgers.

Dit jaar vond de Zwarte Cross plaats op 20, 21, 22 en 23 juli 2023. Hallo Magazine ging vooraf in gesprek met Thijs, Mark en Peter die reikhalzend uitkeken naar wat voor hen ongetwijfeld het hoogtepunt van het jaar is.

Peter Metsemakers (1964) geboren en getogen in Roggel maar nu woonachtig in Heibloem en vrachtwagenmonteur van professie is de teamcaptain van het Zwarte Cross team Leudal. Dat team bestaat uit een kerngroep van een zestal personen aangevuld met een tiental fanatieke leden afkomstig uit de Leudaldorpen maar ook uit plaatsen als Leveroy, Nederweert, Herten en Maasbracht. Het team Leudal doet al jaren mee aan een onderdeel van de Zwarte Cross dat door Peter Metsemakers vergeleken wordt met een soort carnavalsoptocht met  spectaculaire voertuigen op een crossbaan. “Dat moet je met je eigen zien, geweldig!”

Afgelopen november stuurde het Leudal Team de ideeën voor 2023 naar de organisatie. “Die worden vervolgens door een commissie beoordeeld”, vertelt Mark van Buggenum (1987) uit Heythuysen die de kost verdient bij een loonwerker in Kessel. “De klasse waarin wij uitkomen, kent wel honderd inschrijvingen, maar er is maar plek voor 25 wagens. Wij hebben door de jaren heen blijkbaar zo’n goede naam opgebouwd dat we steeds van de partij mogen zijn. Ook dit jaar is ons idee weer goed genoeg voor deelname.”

Nozem-Oil, het smeermiddel voor de mens!

Gevraagd naar dat idee gaan de mannen er goed voor zitten en vertellen geestdriftig over een mij onbekend drankje, een soort shotje met de naam Nozem-Oil – blijkbaar gepromoot als het smeermiddel voor de mens. Het wordt exclusief tijdens de Zwarte Cross verkocht. De teamleden hebben zich door dat geestrijk vocht laten inspireren en de afgelopen maanden ontelbare uren gebouwd aan een wagen waarop een heus tankstation nagebouwd is compleet met een set rode benzinepompen die door keukenbouwer Thijs Coolen (1962) thuis in Leveroy zijn vervaardigd. Op de wagen staat ook een natuurgetrouwe jaknikker die het kostbare Nozem-Oil uit de grond naar boven pompt. Aan fantasie geen gebrek dus.

Het geheel wordt getrokken door een zware Amerikaanse REO - legertruck afkomstig uit de legerdump van Valkenpower uit Maasbracht. Dit voertuig heeft het Zwarte Cross Team Leudal ook al eens in 2019 gebruikt.

De grote gevaartes die ieder jaar gebouwd worden, moeten vervolgens naar Lichtenvoorden toe. Om dat veilig te doen plaatsvinden, krijgt het Zwarte Cross Team Leudal  hulp van o.a. Herpertz Kraanverhuur en caravanbouwer De Bergjes. Het team heeft de afgelopen tijd in drie ploegen op drie verschillende plaatsen aan hun creatie gewerkt. Het staalwerk, waaronder de jaknikker, gebeurde in een loods in Heibloem. Het tankstation met een complete overkapping werd gemaakt in Beringe en het houtwerk waaronder de felrood geschilderde pompen, werd uitgevoerd  in Leveroy.

Zwaargewicht klasse

“Op woensdagavond 19 juli moet alles klaar zijn”, vertelt Peter Metsemakers. “Op donderdagmorgen om zes uur vertrekken we naar Lichtenvoorden waar we een plek toegewezen hebben gekregen in het rennerskwartier. Daar gaan we dan de wagen opbouwen en daar zijn we allemaal, elf mannen en vijf vrouwen, bij betrokken. Op vrijdag, zaterdag en zondag rijden we met onze 6 x 6 op toerbeurt over het circuit. Per dag ongeveer twee keer een half uur. We rijden in de zwaargewicht klasse en dat is echt enorm spectaculair. Om zijn woorden te bevestigen laat Peter een filmpje zien van een vorige editie waar het team Leudal met een enorm grote brandwagen geladen met twaalf kuub water over het circuit reed. “We hadden er een spuit op staan met enorm veel druk”, zegt Mark.” We spoten met gemak zeventig meter ver, dat was geweldig.”

Rook en herrie

De vraag waarom iemand zoveel tijd en energie steekt in een dergelijke activiteit moet natuurlijk gesteld worden en het antwoord ken je eigenlijk al voordat de vraag beantwoord is.

“We hebben allemaal iets met rook en herrie”, zegt Mark, “ wanneer je eenmaal met dit virus besmet bent, kun je niet meer ophouden. Door samen aan een project te werken ontstaat ook onderling een heel hechte band en dat is fijn.”

Peter Metsemakers, de man van het eerste uur, ging altijd al met aparte voertuigen naar de TT in Assen en later naar de Knastercross in Geulle, de tegenhanger van de Zwarte cross in de Achterhoek. Peter: “Ik heb dit altijd in mij gehad, ik vind het steeds een geweldige ervaring en ook niet onbelangrijk je wordt gewaardeerd voor wat je doet en waardering is voor iedereen goed, toch? We willen ieder jaar iets geweldigs neerzetten met gesloten beurs en dat lukt tot nu toe nog steeds.” Thijs Coolen beaamt de woorden van zijn maten en vult aan dat het team met de wagen naast de Zwarte Cross ook andere evenementen bezoekt zoals Trekker- Trek shows maar ook het kindervakantiewerk in de regio.

Promotie-act

Als hun creatie voor 2023 met als thema het Zwarte Cross shotje Nozem-Oil bij de Zwarte Cross organisatie in de smaak valt, worden ze mogelijk later dit jaar nog ingezet als promotie-act voor de Zwarte Cross. “Dat zou helemaal mooi zijn”, besluit het drietal hoopvol.