Fietsen in het spoor van smokkelaars, spionnen, deserteurs en frontvrijwilligers

Grote Routepaden ontwikkelde samen met Nederlandse partner Verhalis voor het eerst een langeafstandsfietsroute volledig uitgestippeld langs knooppunten: de Grensroute.

De 540 km lange fietsroute slingert zich langs de Belgisch-Nederlandse grens tussen het Drielandenpunt in Vaals en de Noordzee bij Cadzand. Onderweg passeer je 26 reconstructies en monumenten van de Dodendraad, een elektrische grensversperring uit de Eerste Wereldoorlog.

Gedetailleerde kaarten, ongekende Dodendraad verhalen, verrassende natuurparken en heel veel boeiende streekinformatie staan allemaal gebundeld in één fietsgids.

Praktisch

Het traject is opgedeeld in 7 deeltrajecten, goed voor 7 tot 10 dagen fietsen door een afwisselend landschap van heuvels, rivieren, moerasgebieden, bossen enheide, door bijzondere grensdorpen en langs de wereldsteden Maastricht enAntwerpen.

Elk deel begint met een globale trajectbeschrijving, een overzichtskaart, een afstandstabel en een opsomming van de knooppunten. Daarna volgengedetailleerde fietskaarten aangevuld met toeristische en praktische informatie:logies, horeca, elektrische oplaadpunten, bevoorradingsplaatsen enbezienswaardigheden.

Een tocht langs hele speciale oorlogsmonumenten, maar vooral een tochtlangs ontelbare natuurgebieden.

Verrassend mooi en dichtbij. Zoek niet langer dit is jouw fietsvakantie voor2019.

Potentiële aanrijroutes staan achterin de fietsgids. De gids is geïllustreerd met prachtig beeldmateriaal. Klik hier voor een preview.

De route is uitgestippeld langs knooppunten en kan dus in twee richtingen gefietst worden. Wie graag met gps fietst, kan de gpx- track hier gratis downloaden.

De fietsgids telt 180 pagina's, is afgewerkt met een witte spiraalband en is te koop via www.groteroutepaden.be aan de adviesprijs van €18.

Over de Dodendraad

Zo vrijelijk de grens over fietsen was honderd jaar geleden niet mogelijk. Tijdens de Eerste Wereldoorlog stond langs de grens van België en Nederland een elektrischegrensversperring waar 2000 volt op stond. Die versperring was aangelegd door de Duitse bezetter en moest verhinderen dat smokkelaars, Belgische oorlogsvrijwilligers, spionnen en Duitse deserteurs de grens naar neutraalNederland overstaken. Velen probeerden de draad toch te passeren. Er vielen daarbij meer dan duizend dodelijke slachtoffers. De versperring wordt daarom de Dodendraad genoemd.

De laatste jaren zijn er langs de hele grens stukjes Dodendraad nagebouwd. DeGrensroute verbindt 26 van deze reconstructies en wil tegelijkertijd ook een brederverhaal van de grens vertellen: het verhaal over grensrivieren, bijzondereconflictplaatsen, internationale natuurparken en zoveel meer. In realiteit is een grens immers niet zo eenvoudig tot een lijntje op een kaart te herleiden.

 

Realisatie

De Nederlandse Stichting Verhalis verzamelt herinneringen en verhalen. Zeverfilmen ze en zetten projecten op om ervoor te zorgen dat ze bewaard blijven voor de volgende generaties. Zo werkten zij ook het internationaal erfgoedproject ‘De dodendraad  leeft’ uit. Naast een uniek landschapskunstwerk, een lint van meerdan honderdduizend witte krokussen, wensten zij ook een langeafstandsfietsroutete ontwikkelen. Zij zochten en vonden hiervoor een partner in Grote Routepadenvzw, een vrijwilligersorganisatie die instaat voor het ontwerp, de bewegwijzering, de beschrijving en de promotie van het netwerk langeafstandsfietsroutes en -wandelroutes in Vlaanderen.