Leerlingen Sint Ursula, locatie Horn gaan naar de Apple Leadership Summit 2019!

Bergerweg Horn

Ieder jaar organiseert Apple in januari een Leadership Summit in Londen. Dit jaar is het 10-jarig jubileum voor dit evenement. Geïnteresseerde scholen uit het EMEIA (Europe, Middle East, India and Africa) gebied kunnen gratis naar deze bijeenkomst waar leerlingen, docenten en schoolleiders vertellen en laten zien hoe de inzet van technologie een vast onderdeel van het curriculum is geworden.

De bijeenkomst wordt georganiseerd vanuit de volgende gedachte: elk kind wordt vol creativiteit geboren.

Creativiteit maakt leerlingen beter in communicatie en betere probleemoplossers. Het bereidt hen voor om te gedijen in de huidige samenleving - en vorm te geven aan die van morgen. De inzet van technologie helpt leerlingen deze creativiteit te laten ontdekken en uitbouwen.

Dit jaar is Sint Ursula, locatie Horn als een van in totaal zes scholen uit het hele EMEIA (Europe, Middle East, India and Africa) gebied gevraagd om te komen vertellen wat we doen op het gebied van inzet van technologie.

Een hele eer en een ontzettend groot compliment aan alle docenten. Zes leerlingen, twee docenten en een schoolleider mogen in Londen hun verhaal vertellen.

Om hen voor te bereiden zijn er tot op heden al in totaal drie dagen begeleiders uit het Verenigd Koninkrijk naar Sint Ursula gekomen om de leerlingen, de docenten en de schoolleider te helpen met de presentaties.

Met name de leerlingen moeten flink aan de slag! Overleggen in het Engels, presentaties in het Engels en natuurlijk in januari, the icing on the cake. Een mooie oefening in, naast spreekvaardigheid Engels, presentatie- en overlegvaardigheden.

Samen naar Londen

Op 20 januari gaan ze naar Londen, waar 21 januari in het teken van oefenen staat. Op 22 en 23 januari worden de presentaties gehouden. Elke dag mogen de leerlingen aan ongeveer 1000 bezoekers vertellen wat het onderwijs met behulp van een device kan inhouden. De nadruk ligt hier op personalisatie van het leren waarbij de voorbeelden die gegeven gaan worden met name focussen op keuzes voor de leerling, toegankelijkheidsopties voor de leerling en variatie in opdrachten.

De leerlingen aan het woord

Lisa

Hoi, ik ben Lisa en ik ben één van de zes leerlingen die is uitgekozen om voor een Apple event naar Londen te morgen met school. Ik vind het heel gaaf dat ik ben uitgekozen. We zijn nu met een project bezig. Met dat project gaan we allemaal 5 weetjes vertellen over een vak dat we zelf gekozen hebben.

We werken dat allemaal uit met Apple apps. Ik gebruik de app Clips.

Ik hoop ook dat ik heel veel ga leren als ik in Londen ben. Zoals nog beter Engels kunnen praten.

 

Stijn

De laatste tijd heb ik gewerkt aan een stripboek over de Latijnse God Mars. Hier heeft de schoolleiding mij lesvrij voor gegeven tijdens schooldagen zodat we met het hele groepje kinderen die naar Londen mogen individueel aan ons eigen project konden werken. Op deze dagen heb ik heel veel geleerd over wat je allemaal kunt doen met een simpele app zoals Pages of Keynote en zelfs geweldige films kunt maken met iMovie.

Bijvoorbeeld als je geen geweldig tekentalent bent (zoals ik) en toch wel wat vets wilt tekenen

kan je gewoon een ander plaatje van Google overtrekken, en als bonus is dat plaatje dan meteen auteursrechtenvrij.

Of hoe je een heel boek kan schrijven met Pages omdat je daar nu niet alleen documenten in kan schrijven maar nu ook hele boeken. Kortom ik heb heel veel geleerd en het was ook nog eens kei leuk, ik kijk nu al uit naar Londen.
 

Imme

Ik heb voor de Apple Leadership Summit een project gemaakt over 5 feitjes over het hart. Ik heb allerlei nieuwe dingen ontdekt die ik met de iPad kan doen en wat ik allemaal kan gebruiken zoals de Apple Pencil.

Ik kijk erg uit naar Londen  en om te vertellen hoe wij met de iPad werken

en om te zien hoe andere scholen het doen.
 

Iris

Ik heb me bezig gehouden met het maken van een film over 5 weetjes van Amsterdam.
Het is leerzaam want je verdiept je in het onderwerp dus komt er best veel over te weten.

Hierdoor weet ik nu allemaal dingen van Amsterdam en ik heb mijn iMovie skills verder ontwikkeld.

Ik ben ook zeker mijn Engels aan het verbeteren, dus dit is ook nog eens een voordeel voor op school. Ik hoop nog veel te leren van dit uitstapje.

 

Jamie

We werden opgeroepen om naar de StudyZone te gaan om met Matthew Pullen kennis te maken, hij is onze begeleider in Londen. We kregen als eerste een opdracht van mevrouw Verstappen om 5 feiten over een onderwerp van een bepaald vak te zoeken. Ik kreeg het vak Grieks en koos de half-God Heracles. Ik heb gekozen om het in iMovie te maken.

Het was veel werk om plaatjes en filmpjes te zoeken zonder auteursrechten, dus kwam ik met het idee om een mythe na te spelen.

Daarvoor vroeg ik hulp aan de andere 5 leerlingen die meegaan naar Londen. Dat heeft goed uitgepakt! Ik heb ook al een aantal onderdelen van de vlog klaar.

 

Yentl

Ik vind het echt super leuk om naar Londen te gaan! Het is super speciaal dat wij gekozen zijn uit zoveel scholen en leerlingen! Nieuwe ervaringen opdoen is heel waardevol.

We hebben ook een leuke groep die goed met elkaar samenwerkt.

-----------------------------------------------------------------------

 

Meer informatie? Neem contact op met Mark van de Mortel via iPad@ursula.nl