Toen mijn ouders afgelopen zomer een paar dagen op vakantie gingen, vroeg mijn vader of ik de TomTom nog eens kon updaten. Ik realiseerde me eerst niet dat hij écht de TomTom bedoelde en niet de Google Maps app op zijn telefoon. Ik was in de veronderstelling dat alle mobiele navigatieapparaten ter wereld al jaren vervangen waren door apps op smartphones en inbouwnavigatie, maar ik had het dus mis. Mijn vader gebruikt hem gewoon nog en TomToms zijn zelfs nog te koop!
Tijdens het updaten werd ik overmand door nostalgische gevoelens, want ik ben een TomTom gebruiker van het eerste uur. Ik kocht in 2001 mijn eerste navigatiesysteem nadat ik bijna verongelukt was met de uitgeprinte route van Routenet in de hand. Ik kocht een palmtop met software van Tom Tom, Tom Tom navigator denk ik. Volgens mij was de échte TomTom nog niet uit toen. Vanaf dat moment werd ik door de stem van Eva naar mijn bestemming genavigeerd. Als ik ’s nachts na een optreden terug naar Limburg reed, stelde ik vaak expres verkeerde de bestemming in zodat Eva me tot in de oneindigheid bleef adviseren om andere afslagen te nemen of om te keren. Ze bleef altijd even vriendelijk.
Autorijden was vredig en dat was vóór TomTom weleens anders. Zelf kaartlezen kan ik niet en met een bijrijder ging het meestal fout. Ik kreeg eigenlijk altijd ruzie over een onduidelijk uitgesproken route of de veel te late aankondiging van een afslag. Mijn eerste navigatiesysteem bracht me dus niet alleen veilig naar de juiste plek, het maakte ook een zachtaardiger mens van me.
Er volgden nog vele navigatiesystemen al waren de laatste paar ingebouwd en ik heb ze ook altijd aanstaan zelfs als ik naar de supermarkt rij. Meestal navigeer ik met Google maps, via Apple Carplay. Inmiddels is de navigatie zo live dat je bij de minste of geringste vertraging meteen alternatieve routes krijgt. Alleen Melvin gooit soms roet in het eten. Melvin is de landelijke database met informatie over wegwerkzaamheden en evenementen. Het staat voor MELden van Verstoringen in de Infrastructuur in Nederland. Wegbeheerders geven niet alleen werkzaamheden door, maar ook gewenste alternatieve routes opgeven. Toen er afgelopen zomer aan de A73 werd gewerkt, kreeg ik steevast het advies om vanuit Maastricht via Grathem over de Napoleonsbaan naar mijn huis in Roermond te rijden, terwijl de Rijksweg door Linne en Herten gewoon open was. 14 minuten extra reistijd als ik geluisterd zou hebben, maar dat deed ik natuurlijk niet. De sluiproute was het dankzij Melvin wel lekker rustig.
De navigatiesoftware begint wel steeds slimmer te worden en beter samen te werken met andere computers in je auto. Nu kun je ook je snelheid door de navigatie en niet door de automatische bordenlezer laten bepalen. Als je dan te hard rijdt volgens Google, rem je af of krijg je een melding. Laatst had ik op vakantie een huurauto die wel erg van de regeltjes was. Het was gewoon niet mogelijk om langer dan een halve minuut meer dan een kilometer te hard te rijden. Ik bedoel, Eva adviseerde nog vriendelijk om te draaien, maar deze Finse stem was nogal dwingend. Mijn eigen auto is Chinees en heeft ook van die autoritaire trekjes. Als je vraagt of hij het dak open wil doen, dan vraagt hij of je het wel zeker weet met deze snelheid. Als je over de streep rijdt krijg je van die irritante rukjes aan het stuur en om de zoveel tijd begint hij over koffie en tijd voor een pauze. En als ik op de automatische piloot rij kan ik niet eens even een kauwgum pakken, omdat ik met twee handen aan het stuur moet van hem.
Hij heeft een bemoeizuchtig karakter en we maken veel ruzie, maar hij trekt zich weinig van de dingen aan die ik tegen hem zeg.
Tijdens het updaten dacht ik ook aan de droom die ik al jaren in het geheim droom. Ik heb het dan over navigatie die ook in de supermarkt werkt. Stel je voor dat je de Klop Klop zoekt met Kerst (dat is bij mij een jaarlijks terugkerend probleem) en werkelijk niemand van het personeel je kan vertellen waar die staat. Dan zou het toch heerlijk zijn als Eva je naar het juiste rek zou brengen? Over 4 meter, rechtsaf. Bestemming bereikt. De Klop Klop ligt op de derde rij. Als TomTom nou een KlopKlop functie zou inbouwen, ben ik de eerste die er weer een aanschaft en hem met een zuignap op zijn voorruit klikt! Ik ben alleen bang dat mijn auto zich er dan mee gaat bemoeien omdat er teveel calorieën in zitten. Eva kom terug en maakt de wereld mooier!