Op 5 mei as wordt de Freedom ride 2017 gehouden met start en finish in Haelen. Er worden meer dan 1000 wielrenners verwacht die samen door Midden en Noord-Limburg gaan rijden.
Het is een tourtocht dus hopelijk gebeurd er niets. In mijn eigen praktijk maar ook in de rechtspraak zie ik helaas toch dat het wel eens mis gaat met het fietsen, zowel bij wielrenners als gewone fietsers.
Sport en spel situatie
Het deelnemen aan een wielerwedstrijd of tourtocht betekent dat deelnemers kunnen verwachten dat daardoor gevaarlijke situaties ontstaan. Onze hoogste rechter heeft bepaald dat deelnemers bedacht moeten zijn op slecht gecoördineerde, verkeerd getimede en onvoldoende doordachte handelingen van andere deelnemers. En als het mis gaat kun je andere deelnemers daarom moeilijk aansprakelijk stellen voor de schade. Zo oordeelde de rechtbank Amsterdam dat een deelnemer aan de Ride for Roses niet aansprakelijk was. Zijn voet schoot uit de toeclip en daardoor viel hij en nam in zijn val een andere wielrenner mee. Omdat de deelnemer zich niet roekeloos gedragen had was hij toch niet aansprakelijk voor de schade.
Organisatie
Er is niet veel rechtspraak te vinden over aansprakelijkheid van de organisatie. Maar duidelijk is wel dat de organisatie veiligheidsmaatregelen moet nemen op punten waar een gevaarlijke situatie kan ontstaan. Een uitspraak die ik terug vond was een organisatie die bij de finish dranghekken had geplaatst. Een wielrenner viel tegen het hek. Dat hek viel daardoor op de weg. Volgens de rechter was de organisatie niet aansprakelijk voor de schade van de wielrenners daarna over het hek vielen. De rechter vond dat de organisatie voldoende voorzorgmaatregelen had genomen en er geen rekening mee hoefde te houden dat door een wielrenner een dranghek op het wegdek zou komen. Uit een uitspraak van het Hof in Arnhem over een wielerwedstrijd volgt dat van een organisatie verwacht mag worden dat deze de route controleert op gevaren. Omdat wielrenners vaak in groepen rijden moet extra aandacht worden besteed aan plekken waar een bijzonder gevaar voor groepen wielrenners ontstaat. Als een plek gevaarlijk is dan moet de organisatie op zijn minst maatregelen nemen om de wielrenners op het gevaar te wijzen. De organisatie kan zich er niet van af maken met het op voorhand mededelen dat een wielrenner op eigen risico deelneemt aan een wedstrijd.
Eigen schuld
Uit mijn eigen zaken maar ook uit de rechtspraak volgt dat er ook altijd gekeken wordt of er sprake is van eigen schuld. Zo zal een wielrenner voldoende afstand moeten houden, niet onnodig hard gaan fietsen en op moeten letten wat zijn mede wielrenners doen. Vaak blijkt een fietsongeval een combinatie van factoren te zijn waarbij er vaak sprake is van eigen schuld en ook daarom de schade niet of niet volledig wordt vergoed.
Aansprakelijkheid anderen
Ook als u gewoon gaat fietsen gaat dat niet altijd goed. Soms is het wegdek niet goed of staan er obstakels op het fietspad. In die gevallen is het goed om te onderzoeken of de wegbeheerder aansprakelijk kan worden gesteld. Maar het komt ook regelmatig voor dat een automobilist een fietser over het hoofd ziet of gewoon aan rijdt. Volgens de wet moet de automobilist in dat geval bewijzen dat er sprake is van overmacht. Lukt dat niet dan is hij minimaal 50 % aansprakelijk voor de schade ook al heeft de fietser mede schuld aan het ongeval. Ik weet dat de organisatie van de Freedom Ride 2017 alles in het werk stelt om er een mooie fietstocht van te maken. Het zal zeker een promotie voor de wielersport zijn. Ik wens alle deelnemers en toeschouwers van de Freedom Ride 2017 daarom een prachtige fietsdag zonder brokken.